Co to jest pozycjonowanie on- site oraz pozycjonowanie off- site?

Zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest pozycjonowanie

Pozycjonowanie służy do poprawienia pozycji naszej strony w wyszukiwarce internetowej. Z biegiem czasu, algorytmy stają się bardziej zaawansowane, co powoduje, że wzrasta liczba czynników mających wpływ na różnego rodzaju strony internetowe.

Poniżej przedstawimy działania on- site oraz off- site, wyróżnimy zalety oraz różnice między nimi. Pozycjonowanie wewnętrzne oraz pozycjonowanie zewnętrzne razem tworzą całość i obie są równie istotne, choć różnią się od siebie.

Nasza strona jest oceniana pod kątem dwóch czynników:

  • pozycjonowanie wewnętrzne, czyli on- site – dotyczy wszystkiego, co jest na stronie;
  • pozycjonowanie zewnętrzne, czyli off site– dotyczy wszystkiego, co jest poza stroną.

Co to jest pozycjonowanie on- site SEO?

Jest to działanie, które wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwarki. Na ten czynnik wpływ mają:

  • tytuły Jest to treść, która pełni rolę naszej wizytówki w wyszukiwaniach Google. Ważne, aby zawrzeć w nich słowa kluczowe, które dodatkowo będą miały wpływ na pozycję naszej strony;
  • opisy Jeśli chcesz znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, zadbaj o optymalizację swoich opisów na stronie. Ustal na początku słowa kluczowe, które będą zawarte w treści. Opisy, wpływają na naszych odbiorców i zachęcają ich do odwiedzenia naszej strony;
  • nagłówki Informują o tematyce naszego artykułu, nie tylko odbiorcę, ale i pomagają wybić się w wyszukiwarce. Warto tutaj też zawrzeć słowa kluczowe, które będą pozycjonowały naszą stronę.
  • słowa klucz Stosowanie słów kluczowych ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony;
  • opisy ALT To opisy zdjęć/obrazków, które umieszczamy na swojej stronie. Warto w nich również zawrzeć frazy kluczowe.
  • szybkość strony Szybkość działania naszej strony, ma również wpływ jak wysoko umieści nas wyszukiwarka;

On- site na celu ma dopasowanie strony do potrzeb odbiorcy. Przyciągnięcia jak największej oglądalności, zachęcenia do zakupu czy zapisania się do newslettera.

Jest on fundamentem naszego pozycjonowania. Wszystkie działania skupiają się na tym, co dzieje się wewnątrz. Warto skupić się na czynnikach takich, które wpływają na efektywność naszej strony.

Co to jest pozycjonowanie off- site SEO?

Czynniki zewnętrzne, które mają wpływ na naszą docelową stronę to:

  • link building- przekierowywanie do strony docelowej;
  • słowa kluczowe;
  • analiza konkurencji;
  • social media.

Off- site skupia się na uzyskaniu autorytetu, wiarygodności naszej strony poprzez uzyskiwanie odnośników w innych artykułach, blogach, stronach publikujących artykuły sponsorowane czy różnego rodzaju fora tematyczne.

Warto skupić się takich, które są wartościowe, mają konkretny przekaz i są tematycznie powiązane z naszą stroną docelową. Nie warto na siłę umieszczać linków, bo może to spowodować niechęć do kliknięcia naszego linku.

Budowanie pozycji poprzez media społecznościowe.

Prowadzenie konta w mediach społecznościowych to jeden z czynników, który zawarty jest w działaniach off- site. Jednak nie jest zasadą, że takie konto prowadzić musimy, ponieważ istnieje możliwość sponsorowanego wpisu na czyimś blogu, co może podnieść nasze zasięgi.

Dobrą alternatywą jest również pozostawianie linku z odnośnikiem do naszej strony w komentarzu pod artykułem o podobnej tematyce. Może przyczynić się do powiększenia grona odbiorców, których zainteresuje nasza strona.

Link building a pozycjonowanie off- site

Link building jest jednym z podstawowych działań pozycjonowania naszej strony. Czynniki link building skupia się na uzyskiwaniu linków z innych stron, blogów i zamieszczaniu w nich odnośnika do naszej strony.

Możemy odbiorcę przekierować na naszą docelową stronę bądź na stronę zapleczową. Należy zwrócić uwagę, gdzie zamieszczamy nasze odnośniki. Warto skupić się na tych, które mają wartość i są wiarygodne. Linkowanie z niewiarygodnych źródeł, nie będzie miało korzystnego wpływ na pozycję naszej strony w wyszukiwarce.

Warto pamiętać, że nie liczy się ilość rozmieszczonych linków, ale wartość, która kryje się pod nim.

Na czym skupić się bardziej?

Wybór pomiędzy on site a off site, jest niejednoznaczny. Oba czynniki są ważne w pozycjonowaniu naszej strony, ale na początku powinniśmy skupić się na tym, co jest wewnątrz. Zbudowanie dobrej strony, zamieszczenie wartościowych treści, urozmaicenie jej w rzetelne i aktualne informacje.

Następnie warto zacząć od budowania pozycji zewnętrznej. Aby rozpocząć pozycjonowanie naszej strony, na innych portalach warto mieć pokazać coś od początku dobrego, co sprawi, że nasz czytelnik zostanie z nami, wróci i poleci nas innym.

Pozycjonowanie on- site oraz off- site powinny być spójną całością i starannie zaplanowaną strategią. Jeśli połączymy obie te optymalizacje, będziemy w stanie odnieść naprawdę dobre efekty.

Jeśli nie jesteśmy w stanie samodzielnie odpowiednio tego rozplanować i zrealizować, można skorzystać z pomocy agencji, które specjalizują się w tej dziedzinie.

Zapraszam do przeczytania artykułu na temat —> Jak napisać dobry artykuł oraz Jak zostać copywriterem?