Osoby, które zaczynają interesować się optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek www (SEO) wcześniej czy później napotkają pojęcie tekst zapleczowy. Ten rodzaj tekstów zachęca użytkowników do odwiedzania danej witryny. Tworzenie tekstów zapleczowych nie jest trudnym zadaniem, pod warunkiem że wiemy, jak tego dokonać.
Tekst zapleczowy- definicja
Tekst zapleczowy to pisany prostym językiem, konkretny tekst. Ma on napędzać zainteresowanie czytelników, ale jednocześnie wpływać na pozycjonowanie strony. Tekst zapleczowy oprócz przenoszenia informacji, co jest podstawowym zadaniem tekstu, ma również zachęcać do kliknięcia linka i dokonania np. zakupów w danej witrynie.
Teksty zapleczowe składają się z:
- wstępu składającego się z kilku zdań;
- rozwinięcia podzielonego na kilka części;
- podsumowania.
Konstrukcja tekstu zapleczowego
Tekst taki powinien mieć co najmniej 2500 znaków ze spacją. Powinien być poddany przyzwoitej edycji, posiadać akapity i śródtytuły. Ten rodzaj tekstów cieszy się popularnością, ponieważ istnieje na niej ogromny popyt (wynika to w dużej mierze z tego, że teksty takie są podstawą link buildingu) oraz są dość proste w tworzeniu.
Tekst zapleczowy a konstrukcja SEO
SEO wymaga stworzenia ,,zaplecza”. To nic innego jak ogół stron, które polecają treści danej witryny. Warto wiedzieć, że wyszukiwarka, umieszczając wyniki wyszukiwania w danej kolejności, bierze pod uwagę nie tylko ilość linków prowadząca do danej strony, ale także ich jakość. Większą wartością charakteryzują się linki, które umieszczone są na dobrze zaindeksowanych, wypełnionych wartościową treścią stronach.
Zdobywanie zaplecza
Wyróżniamy następujące możliwości zdobywania zaplecza:
- Negocjacje
Jeśli porozmawiamy z właścicielami innych witryn, istnieje opcja stworzenia z ich pomocą takiego zaplecza. Strony o podobnej tematyce, pochodzące z pokrewnych branży mogą wymieniać się tekstami i linkami.
- Kupowanie/tworzenie
Tworzenie własnych zapleczy jest pracochłonną opcją. Zwykle robią to firmy zajmujące się SEO. Zakładają takie zaplecza, po czym konsumenci mogą kupować możliwość umieszczenia na nich linków. Jest to ciekawa opcja. Jednak należy zachować ostrożność. Zbyt duża ilość płatnych linków nie jest pozytywna w opinii wyszukiwarki.
- Naturalne
To nic innego jak polecanie danej strony przez jej klientów. Jest to bezpieczny sposób budowania autorytetu strony, ale jest czasochłonny.
Wymagania tekstów zapleczowych
Teksty zapleczowe powinny:
- Mieć tematykę powiązaną z działalnością strony, na którą kieruje link
Taki tekst powinien ukazywać zawartość strony, do której kieruje odnośnik. Najlepiej, gdyby treść takiego tekstu zaspokajała potrzeby i pragnienia odbiorców.
- Posiadać odpowiednio dobrane słowa kluczowe
Można tu skorzystać z gotowych narzędzi oferujących badanie słów kluczowych. Warto też zapoznać się ze słowami kluczowymi używanymi przez konkurencję.
- Mieć odpowiednią strukturę
Dzięki takiej strukturze tekst będzie spójny i przejrzysty. Wyeliminujemy również ryzyko pominięcia ważnych fraz.
- Być odpowiednio sformatowane
Zarówno wyszukiwarki, jak i użytkownicy cenią sobie przejrzysty i uporządkowany tekst. Ważna jest hierarchia nagłówków, pogrubienia, wypunktowania.
- Poprawne pod względem stylistycznym, gramatycznym i ortograficznym
Jeśli zadbamy o poprawność językową, nasz tekst będzie przyjemniejszy w odbiorze dla użytkowników.
Podsumowanie
Teksty zapleczowe to teksty umieszczane na stronach zapleczowych. Oprócz przenoszenia informacji mają zachęcać do odwiedzania strony, do której kieruje link i w ten sposób przyczyniać się do rozwijania danej strony. Teksty zapleczowe powinny mieć wysoką jakość, to znaczy mieć odpowiednią tematykę, właściwą ilość fraz kluczowych, charakteryzować się odpowiednią strukturą oraz wyróżniać się poprawnością stylistyczną, gramatyczną i ortograficzną.