Link to odnośnik, który przenosi użytkownika pod dany adres, poprzez kliknięcie niego. Może występować w czystej postaci tj. adresu lub być ukryty pod konkretną nazwą (anchor text). Obecnie korzysta się z nazw, pod jakimi mieszczą się adresy przenoszące na daną stronę. Korzystanie z linków pozwala szybko rozpowszechnić treści w internecie oraz ułatwia dostęp do informacji.
Linki prowadzące na stronę są jednym z czynników rankingowych. Oznacza to, że mają wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google.
Wyróżniamy linki dofollow i nofollow.
Linki dofollow- co to?
Sam link zawsze działa tak samo. Odsyła on na konkretną stronę. Może on jednak pełnić dodatkowe zadania. Linki dofollow to odsyłacze, które przekazują trochę swojej mocy stronie, do której odsyłają. Dzięki temu strona może być bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania. Warto tu zaznaczyć, że profil linków nie powinien składać się tylko z linków dofollow.
Linki dofollow są wartościowe, ponieważ:
- Strona, na której umieszczony jest link, oddaje moc stronie, na którą odsyła;
- Strona, na której jest link, podnosi zaufanie strony, na którą odsyła (Wskaźnik Trust Rank określa poziom zaufania wyszukiwarek do strony. Dzięki niemu odróżnić można strony wartościowe od tych mniej wartościowych. Linki warto umieszczać na stronach cieszących się zaufaniem.).
Linki nofollow- co to?
Linki nofollow to odsyłacze, które nie mają wpływu na pozycjonowanie strony. Spełniają rolę podstawowego linka, czyli odsyłają na konkretną stronę. Strona, na której się znajdują, nie przekazuje mocy stronie, na którą kierują. Linki te z chęcią wykorzystywane są, aby odsyłać do podstron danej strony. Ułatwia to nawigowanie po takiej stronie.
Linki dofollow/ nofollow- których używać?
Fakt, że odnośniki dofollow przekazują moc, nie oznacza, że linków nofollow nie powinno się używać. Profil linków powinien być naturalny, dlatego linki powinny być urozmaicone. Warto zadbać o odpowiedni stosunek linków dofollow do nofollow.
Jak sprawdzić atrybuty odnośników?
Jednym z takich sposobów jest sprawdzenie kodu strony. To dobra opcja, żeby sprawdzić jeden link. Należy skorzystać z opcji wyszukiwania, znaleźć kod z adresem domeny witryny, zaczynający się od <a href i zobaczyć, jaki znajduje się tam atrybut dofollow, czy nie.
Innym sposobem jest dodatek do Chrome. Dzięki niemu wszystkie odnośniki nofollow będą na stronie przekreślone.
Można również skorzystać z Ahrefs. To narzędzie analizuje profil linkowania. Wyświetla atrybut danego linku.
Link building
Linkowanie, czyli właśnie link building, to sposób na poprawienie wartości strony w opinii robotów Google. Możemy wykorzystywać linki wewnętrzne (linki pomiędzy podstronami danej witryny) oraz zewnętrzne (pomiędzy innymi witrynami a daną stroną).
Poprawnie wykonany link building poprawia autorytet strony poprzez uzyskanie mocy od innych witryn. Z tego powodu należy upewnić się, że strony, na których umieszczamy linki, mają wysokie wyniki wyszukiwania. Linkowanie wewnętrzne ułatwia poruszanie się po stronie.
Linkowanie zewnętrzne, jak i wewnętrzne ma na celu zwiększyć widoczność witryny i tym samym przyciągnąć kolejnych odwiedzających.
Linki pozyskiwać można z różnych źródeł. Są m.in.:
- katalogi;
- komentarze na blogach i forach;
- media społecznościowe;
- artykuły sponsorowane.