Co to jest pozycjonowanie lokalne firmy?
Pozycjonowanie lokalne, nazywane też lokalnym SEO to nic innego jak pozycjonowanie ogólne. Są to różnorodne działania prowadzone bezpośrednio na stronie, takich jak optymalizacja kodu, szybkość strony, publikowanie treści. Obejmuje to działania poza stroną, np. link building, oznaczenie w mapach Google, wizytówka firmy w Google. Ich wspólnym celem jest doprowadzenie strony do jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania na wartościowe zapytania, czyli użycie przez internautów słów kluczowych.
Wartościowe zapytania, czyli słowa kluczowe
Jest to moment, w którym dana osoba wpisuje w wyszukiwarkę frazę kluczową, która łączona jest z Twoją ofertą na stronie. Działa to na zasadzie, ktoś czegoś w tym momencie potrzebuje, a Ty masz możliwość mu pomóc, posiadając w swojej ofercie rozwiązanie. Jednakże, aby trafił na naszą stronę, musimy znaleźć się w odpowiednim miejscu, a mianowicie w SERP, czyli w organicznych wynikach wyszukiwarki.
Jakie działania mają wpływ na pozycjonowanie lokalne firmy?
Decydując się na pozycjonowanie naszej firmowej strony, powinniśmy rozważyć skorzystanie ze strategii SEO, która pomoże nam skutecznie osiągnąć zamierzone cele. Podczas całego tego procesu powinniśmy wziąć pod uwagę:
- Link building
Jest to proces pozyskiwania linków, które zamieszczane są na portalach, tj. serwisy informacyjne, katalogi firm, czy serwisy tematyczne. Jednocześnie możemy również wykorzystać strony lokalne, np. fora dyskusyjne czy blogi. W tych miejscach zamieszczamy odnośnik do naszej strony. Warto tutaj stworzyć jakiś ciekawy wpis, który zaciekawi odbiorcę i dzięki temu kliknie link naszej strony.
Możemy oczywiście skorzystać z artykułów sponsorowanych, które ktoś zamieszcza na swoich portalach, mających potencjał i dużą oglądalność, podpina pod niego link naszej domeny, co również przyczynia się do zwiększenia ruchu na naszej stronie.
- Optymalizacja
Jest to kluczowy punkt w pozycjonowaniu lokalnym. Uwzględniając tutaj działania optymalizacji kodu, szybkości ładowania strony, obrazów, struktury znaczników nagłówków, link buildingu, również istotne są dane adresowe. Dodatkowo pod optymalizację zaliczamy treść, a dokładniej mówiąc zamieszczenie w niej odpowiedniej ilości słów kluczowych.
Jeśli nasza strona składa się również z podstron, musimy określić się, które elementy mają zostać wyświetlane w wynikach organicznych na poszczególne wartościowe zapytania (wpisanie słów kluczowych), aby nie doszło do tzw. Kanibalizacji, czyli w skrócie mówiąc, strona główna i jedna z podstron zostaje wyświetlona w wynikach i między sobą rywalizuje o pozycję. Przez to zdarzenie niestety spada potencjał naszej domeny głównej. Uwzględnić w optymalizacji pod pozycjonowanie lokalne również możemy ALT obrazów czy adres URL.
- Audyt SEO
Pozwala nam ocenić stan naszej strony oraz wskazuje, które elementy wpływają źle na wyniki wyszukiwania. Działanie audytu pomaga nam obrać właściwy kierunek pod względem technicznym oraz właściwym content marketingiem.
- Słowa kluczowe
Audyt i badanie słów kluczowych pozwala nam na sprecyzowanie słów, które warto wziąć pod uwagę, planując uwidocznienie własnej strony. Informacje, jakie pozyskamy względem wyszukiwania konkretnych fraz, np. sezonowości, konkurencji, a nawet aktualnej widoczności pomoże nam na stworzenie czegoś wartościowego. Planowanie pomaga, jeśli zbudujemy je na statystykach, które są wiarygodne.
- Google- moja firma
Są to wizytówki, które są warunkiem koniecznym przy pozycjonowaniu lokalnym. W momencie, kiedy dodamy firmę, zweryfikujemy jej dane (adres, telefon), wtedy będą one wyświetlane na mapach Google, w wynikach wyszukiwania, a nawet w kampaniach reklamowych Google Ads.
- Wizytówka firmy
Atutem w pozycjonowaniu strony firmowej jest posiadanie wizytówki firmy. Ogólną zasadą jest spójność informacji, które zostają zamieszczone w kilku miejscach jednocześnie. Jest to ważne, aby algorytmy Google powiązały ze sobą dane z różnych miejsc z naszą firmą. Jest to aspekt przyczyniający się do wzmacniania obecności firmy w sieci.
- Analizowanie danych
Regularne analizowanie danych pomaga nam na pozyskaniu wiedzy, jak wyglądają postępy, czy idziemy we właściwym kierunku, ale również pokazują nam naszą konkurencję i czy nie musimy zmienić naszej strategii, czy pojawiają się nowe możliwości, ograniczenia, a nawet czy pojawili się nowi konkurenci. Regularna analiza danych pokazuje nam pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, odwiedzin strony, działań konkurencji, pokazywania nowych trendów. Regularność pozwala nam również obserwować profile linków oraz słowa kluczowe.
- Lokalizacja
Algorytmy Google pomagają nam pokazywać wyniki powiązane z naszą lokalizacją. Internauci, którzy wpisują w wyszukiwarkę konkretną frazę, w wynikach pokazują się im pozycje z najbliższą lokalizacją pod względem miejsca, w którym aktualnie się znajdują.
Podsumowanie pozycjonowania lokalnego
Taki rodzaj pozycjonowania daje nam wiele korzyści, dzięki którym naszą firma ma możliwość rozwoju w Internecie. Powodem, dla którego podejmujemy się tych działań, jest budowanie świadomości naszej marki na danym obszarze geograficznym. Zwiększają one również naszą widoczność w wynikach wyszukiwania oraz podnoszą się dzięki temu statystyki sprzedaży.