Sklep z odzieżą używaną to rodzaj sklepu, gdzie sprzedaje się odzież używaną w niskiej cenie. Taki sklep otwierany jest zarówno w małych klitkach, jak i na wielkich halach. Odzież może być sprzedawana na sztuki lub na wagę. Zwykle w dzień dostawy ceny za takie ciuchy są wyższe. W dzień poprzedzający dostawę ubrania są w bardzo niskich cenach, aby pozbyć się towaru.
Zakładanie sklepu z odzieżą używaną
Aby taki sklep założyć, potrzebujemy około 20 tys. zł. Na tę kwotę składa się najem lokalu, opłaty administracyjne, wyposażenie sklepu, opłaty związane z zatrudnianiem pracowników, transport, reklama i towar, w tym przypadku ubrania.
Jeśli chodzi o ceny najmu, będą się one różniły w zależności od miasta- większe zazwyczaj mają wyższe koszty wynajmu.
Na początku najlepiej zakupić około 200 kg odzieży używanej. A następnie co tydzień dostarczać nowy towar (w okolicach od 20 kg do 50 kg, w zależności od zainteresowania klientów).
Na początku swojego biznesu warto kupować zróżnicowany asortyment. Początkowo trudne może być określenie, jaka będzie grupa docelowa naszego sklepu, dlatego najlepiej kupić zarówno ubrania męskie, jak i dziecięce, kobiece.
Zakładanie sklepu z odzieżą używaną- o czym trzeba pamiętać?
Zakładając taki biznes i chcąc osiągnąć sukces, należy przeanalizować konkurencję i stworzyć plan działania.
Warto:
- Przeanalizować konkurencję odpowiadając na pytania typu: co mnie inspiruje? czego unikać?;
- Znaleźć dobrego dostawcę towaru;
- Zwrócić uwagę na wybór lokalizacji sklepu;
- Zwrócić uwagę na rodzaj wybieranej przez nas reklamy, oprócz tradycyjnej w formie np. ulotek dobrze jest wziąć pod uwagę reklamę w Internecie np. w social mediach.
Ile można zarobić na sklepie z odzieżą używaną?
Obecnie jeden sklep może generować zysk w okolicach 8 tys. zł. Wiele osób obecnie szuka wysokiej jakości produktów, które mogą służyć latami. Parę lat do tyłu z jednego sklepu można było zarobić tyle ile obecnie ze 2-3. Jednak należy liczyć się z tym, że dbanie o środowisko staje się niezwykle popularne, a co za tym idzie, ludzie sięgają po odzież używaną, by nie napędzać produkowania nowej odzieży. Większa ilość klientów to większy zysk.
Dobry dostawca odzieży używanej
W sklepach z odzieżą używaną liczy się przede wszystkim towar. W związku z tym wybór odpowiedniego, zaufanego dostawcy jest ważnym elementem w dążeniu do rozwijania biznesu. Należy taki wybór dobrze przemyśleć. Wziąć pod uwagę takie czynniki jak opinie w Internecie, wnioski z osobistej konsultacji z hurtownią. Należy dobrze sprawdzić towar, dopytać o szczegóły, zadawać wszelkie pytania na rzeczy budzące wątpliwości. Hurtownie z używaną odzieżą różnią się między sobą, mają swoją specyfikę, dlatego warto wybrać taką, która najbardziej nam odpowiada.
Podział odzieży używanej
Odzież używaną można podzielić na segregowaną i nieposortowaną.
Odzież sortowana dzielona jest ze względu na rodzaj np. sukienki, swetry, spodnie, kurtki itp. Zanim taka odzież trafi do sprzedaży, musi zostać zdezynfekowana. Kupujący ten rodzaj towaru musi zdobyć certyfikaty potwierdzające przeprowadzenie odkażania. Jeśli właściciel nie zadba o takie zaświadczenia, może narazić sklep na karę finansową z Sanepidu.
Odzież posegregowana ma trzy grupy jakościowe:
- Cream- najwyższa jakość, bez zniszczeń, często markowa;
- Supermix (gatunek I) – dobra jakość, bez wad, ubrania niemodne;
- Mix (gatunek II) – widoczne ślady użytkowania.
Odzież używana nieposortowana sprzedawana jest niejako w ciemno. Kupuje się ją w workach, których nie można sprawdzić przed zakupem. Tutaj zaświadczeniami musi martwić się sprzedający. To na nim leży obowiązek posiadania odpowiednich certyfikatów.
Wnioski
Dziś sklepy z odzieżą używaną są popularne i chętnie odwiedzane. To tańsza alternatywa dla sieciówek. I lepszy wybór, gdy dbamy o dobro planety. Na sklepie z odzieżą używaną można zarobić w okolicach 8 tys. zł, ale trzeba wyróżnić się na tle konkurencji i zadbać o dobrych dostawców.